Social impact

Social impact

Over our two decades of working with hundreds of news companies around the world, we have seen countless examples of how independent media have a profound impact on their societies. From local news websites to national broadcasters, our clients expose corruption, hold those in power to account and encourage democratic participation. They also cover social issues that other outlets ignore or often report on with prejudice, like the environment, gender, ethnicity and LGBT. Here are some examples.

Corruption & accountability

In countless instances, we have seen independent media help curtail corruption and enhance the accountability of those in power. By unearthing stories that otherwise may remain untold, MDIF clients erode impunity and promote integrity, at the same time empowering citizens to demand justice. To report these stories, many companies we support have endured violence, prosecution, and relentless economic pressure simply for reporting in the public interest. MDIF investment and assistance helps media outlets continue to play this crucial watchdog role.

KataData, Indonesia

Changes forced in public procurement

Digital economics and business news outlet Katadata revealed serious issues in a major tender for electronic road pricing that led to a new tender and change in policy.

Its 2016 report exposed the tender as being riddled with flaws, including that it failed to use the most efficient technology and the feasibility study on which it was based was funded by a bidder in the tender. The website published in-depth reports on the process, including comparisons with other countries and special research on electronic road pricing technology. After the investigation, the authorities decided to repeat the tender process and handed decision-making powers over technology to the Ministry of Communications and Informatics.

OK Radio, Serbia

Criminal charges follow conflict of interest

Vranje-based OK Radio revealed how the director of a state-owned catering operation supplied products from a company owned by his wife without following public procurement procedures - a clear conflict of interest.

The radio station's journalists who exposed the scandal estimated that the illicit deal that had lasted for several years could have cost hundreds of thousands of euros. After the investigation, criminal charges and an indictment against the director were filed, and he was eventually removed from the post.

Nómada, Guatemala

Government crackdown on anti-corruption efforts revealed

Digital outlet Nómada raised the alarm about a government crackdown on efforts to curb corruption.

To maintain the corrupt status quo, President Jimmy Morales spent much of 2018 cracking down on the International Commission Against Impunity (CICIG). He banned its chief from the country, and then announced that his government was terminating its agreement with the UN-backed anti-corruption body altogether. The campaign against the CICIG was also waged in Washington DC. An investigation by Nómada revealed how Guatemalan business leaders and politicians lobbied against Iván Velásquez, the head of the CICIG, and Todd Robinson, then-US ambassador to Guatemala and an outspoken supporter of the anti-graft body, in order to weaken their international support. US Senate Republicans temporarily suspended funding to CICIG, citing concerns of possible Russian infiltration of the body. While thousands of Guatemalans protested against attacks on CICIG, Nómada was advised to equip its office with an armoured door for fear of reprisals for its critical reporting.

Agora, Poland

Head of financial watchdog exposed

In 2018, Agora's iconic daily Gazeta Wyborcza broke a story on corruption involving the head of Poland's financial market watchdog, KNF, that led to his detention.

According to a recorded conversation, the KNF chief sought a multi-million dollar bribe from the owner of a struggling private bank in return for lenient treatment over its non-performing loans. The implicated official resigned and, soon after, the Prosecutor's Office and the Polish Central Anti-Corruption Bureau started an investigation into the allegations. The former head of KNF spent two months in detention on the grounds of possible obstruction of justice. Meanwhile, Gazeta Wyborcza faced pressure from the National Bank of Poland (NBP), whose head had recommended the implicated official for the post. NBP sought six injunctions to prevent the publication of articles implicating its head in the KNF corruption scandal, yet the court rejected all requests.

Insajder, Serbia

Investigation leads to opening of dialysis centre

Reporting by investigative journalism outlet Insajder forced local officials to open a much-delayed health centre, bringing relief to kidney patients.

In 2018, Insajder launched a citizen-centered news and information project devoted to solving problems in people's daily lives - from mistreatment by local institutions to officials not being accountable - with the aim of creating real change. The first episode covered the challenges faced by citizens with chronic kidney disease who require daily dialysis in Vrnjacka Banja, a town in central Serbia. The patients were forced to travel 25km to another city every day, even though a local dialysis centre should have opened but equipment remained unpacked. Facing scrutiny and pressure from Insajder's journalists, local authorities finally opened the dialysis center, bringing patients much-needed access to care.

Gram Vaani, India

Media platform wins compensation for workers

Community media company Gram Vaani launched a platform that increased the accountability of employers who flout rules regarding workers' rights.

Saajha Manch is a voice-based community media platform that allows workers - often underpaid and from marginalized communities - to access useful audio information on labour rights and to anonymously report abuses in their workplace, with the aim of holding employers accountable to the law. After submitting a claim, workers are provided with access to legal aid. Between August 2017 and December 2018, Saajha Manch was heard by 9,000 workers, many dialing in to listen regularly. For example, in January 2018, Saajha Manch published a news item on the sudden lay-off of 54 workers at a factory located in Okhla, New Delhi. After covering the story, it put the workers in touch with a trade union federation that could represent non-member workers. With their help, some workers won three months' compensation pay when they would have otherwise been left with nothing.

Molodoy Bukowinetz, Ukraine

Newspaper prevents unfair awarding of public contracts

Local newspaper Molodoy Bukowinetz unearthed corruption in public procurement and a system of patronage and nepotism that took precedence over the proper provision of public services.

In Chernovtsy, in the western part of Ukraine, the City Council awarded lucrative public contracts for the management and maintenance of residential buildings to two companies with suspicious backgrounds and ties to local deputies. An investigation by Molodoy Bukowinetz found that the firms were created just a few weeks before the announcement of the competition, and that at the time of submission of their bid they had neither the proper equipment, nor the experience needed to fulfill the contract. The City Council was forced to call off the contract and launch a new tendering procedure, as police opened criminal proceedings against the two businesses.

El Búho, Peru

Plagiarism leads to removal of official

Independent magazine El Búho exposed plagiarism by a senior government official that led to his removal from office.

In 2017, the outlet secured access to documents pointing to plagiarism by the country's Comptroller General, committed when he obtained his Professional Title of Certified Public Accountant. A document, which he called "Research Work", contained paragraphs that were a direct copy of training he had received soon after joining the Comptroller's Office as a financial technical analyst. After publication, the University Council formed a special commission to determine whether the work had been plagiarised, and found a series of irregularities in the process of how he obtained a degree. The investigation sparked other accusations of misconduct, after which the Comptroller General was removed from office.

GK, Ecuador

Report leads to improved handling of child abuse

In Ecuador, digital news company GK.city forced a national review of how the state responds to sexual violence on children.

In 2018, the outlet published a report that told the story of a child who was sexually abused by his teacher. The report detailed negligence by several state institutions and revealed that there was no systematic response to child sexual abuse. After publication, the Ministry of Public Health's Director of Communications personally praised GK.city for shedding light on the issue and called for negligent professionals to be held accountable. Moreover, the Ministry of Public Health modified protocols to improve care for victims of sexual violence and held workshops for hospital managers to train them on the issue and on how doctors should report suspected cases.

Mail & Guardian, South Africa

Standing up to the Guptas

The Mail & Guardian scrutinized the inner workings of the Gupta family, who were accused of exerting undue influence and looting billions of rand of taxpayer money through their ties with President Jacob Zuma.

Leaked 2017 e-mails revealed that in an effort to stop the Mail & Guardian's reporting, which was pivotal in their exposure, the Guptas had a secret plan to buy the company and turn it into a puppet paper. South Africa's Directorate for Priority Crime Investigation initiated an investigation into the Guptas, who denied wrongdoing and claimed to be victims of a politically-motivated witch-hunt. When Jacob Zuma was removed from office, the Commission of Inquiry into state capture was established to gather evidence on how the Gupta family, who left South Africa soon after Zuma was ousted, worked with the former president to secure government contracts and determine cabinet appointments. Hearings are expected to last for several years.

More on our clients’ impacts on their societies in Media Development Impact Dashboard

Newsletters